Thursday, May 12, 2016

Ingin Dapat Pengurus Dipercayai? Gunakan Cara MT

Kita pasti sering dengar bahawa syarikat sering membuka lowongan pekerjaan untuk posisi "management Trainee". Tapi kadang-kadang istilah yang digunakan oleh setiap syarikat berbeza-beza. Pasti kita bertanya apa sebenarnya kedudukan ini? Bagaimana proses seleksinya? Serta bagaimana prospek kerjaya nanti?bisnis rumahan Kita tahu bahawa syarikat memerlukan SDM untuk diletakkan diposisi pengurusan.

Tetapi kita juga tahu bahawa karayawan sering berpindah-pindaah perusahan yang mana membuat kesulitan dalam mendapatkan pengurus yang telah mengenal luar dalam syarikat. pengurusan mt mt mempersiapkan pemimpin masa depan syarikat (image; berdikariinsurance) Nah itu sebabnya syarikat sering kali melaksanakan program rekruitmen melalui "management Trainee" (MT). Hal ini dimaksudkan agar mendapatkan pengurus yang telah mengetahui keadaan yang ada pada syarikat. MT memulakan kariernya dari jabatan yang rendah hingga akhirnya sampai menjadi pengurus. Biasanya MT ini direkrut dari lulusan baru (fresh graduate).

Mereka akan diberi latihan serta pengetahuan tentang keadaan syarikat. Maka MT adalah peserta dari program tadi. Dikutip dari pengertianmanagement.blogspot.co.id, MT merupakan sebuah proses rekruitmen serta pencarian SDM yang berkualiti dalam bidang tertentu, yang akan dilatih agar boleh menperoleh jabatan strategik dalam syarikat. Menurut Inge Santoso, seorang trainer yang telah biasa memberikan latihan di syarikat besar, yang kita tekankan pada MT adalah aspek psikologi. Yang mana biasanya peserta tak menyedari potensi besar yang mereka miliki.

 "Tugas kami adalah menyedarkan mereka untuk melihat potensi terpendam mereka," ujarnya. Setelah sedar, mereka akan berusaha untuk menggali potensi yang ada serta memperbaiki prestasinya. Kesan yang diperoleh dapat berupa lebih giat serta bekerja secara total. Tidak terdapat latar belakang khusus untuk menjadi seorang MT, hal ini bergantung dengan syarikat yang memerlukan.

Di Indonesia sendiri pencarian MT ditawarkan oleh perbankan.usaha rumahan Menurut Iwan Setiawan, trainer dari Forever Young Indonesia, yang ditekankan pada MT adalah pembangunan watak. Yang harapannya setelah latihan para anggota syarikat akan menjadi lebih kuat serta stabil. Ada juga syarikat yang mewajibkan MT untuk mengikuti latihan selam 1-2 tahun, yang mana diberikan latihan perniagaan, pembuatan dasar dll. MT biasanya akan menjalani masa penilaian, sebagai tambahan juga akan dimainkan tugasnya. D

alam pemilihan MT ini sangatlah ketat, kerana MT ini dipersiapkan khusu untuk menjadi pemimpin dari syarikat di masa yang akan datang. Oleh kerana itu pemilihan program MT ini sangatlah ketat dilakukan, yang mana dilakukan sendiri oleh syarikat atau diserahkan kepada perunding. Inilah tahapan pemilihan MT yang biasanya dilakukan oleh syarikat; Tahap 1: psikotes atau online test Tahap 2: wawancara atau ujian bahasa Inggeris (TOEFL) Tahap 3: ujian bakat (Assessment Test) Tahap 4: Wawancara dengan bahagian Sumber Manusia atau HRD Tahap

5: Wawancara dengan user / pengurusan syarikat Tahap 6: Medical check up atau ujian kesihatan Sebahagian besar peserta merupakan fresh graduates dari perguruan tinggi maka, mereka minim akan kepakaran, pengalaman, pemahaman soal sistem serta budaya kerja dan kepimpinan. Oleh kerana itu masa training MT memerlukan masa yang cukup lama.Manajemen Selama training ini mereka akan belajar, dididik serta diawasi prestasinya. Tidak jarang ada yang tidak sanggup menikuti training ini dan akhirnya memutuskan keluar dari syarikat. Nah itu sedikit penjelasan mengenai pengurusan MT , hal itu sangat bermanfaat untuk menjaring pengurus yang ulect serta didikasih yang tinggi terhadap syarikat. Semoga artikel tadi bermanfaat bagi kita semua, terima kasih telah membaca artikel kami. Sampai jumpa pada artikel yang lain.