Pages

Thursday, May 12, 2016

Ingin Bengkel Maju? Perhatikan Tips Berikut

Jika kita mempunyai sebuah bengkel pastilah kita ingin bengkel kita berjaya kan? Pasti kita akan memerlukan teknik agar bengkel kita berjaya. Pasti kita ada yang belum mengetahui apa itu pengurusan bengkel motosikal, dalam hal ini boleh diertikan sebagai alat untuk mengatur keberkesanan serta kecekapan bengkel dengan tujuan tertentu.

 Tujuan itu dapat berupa kita boleh menetapkan setiap perkembangan usaha serta dalam perkhidmatan terhadap pelanggan serta pengaruhnya di lingkungan sekitar. Seperti yang dikutip dari gosaveearth.wordpress.com, terdapat beberapa tips pengurusan bengkel untuk berjaya menjalankan bengkel kita. Terdapat beberapa tips untuk menjalankan bengkel dengan baik.

Di antara lain: 1. Perancangan Lokasi Bengkel Dalam hal ini kita perlu memberi perhatian seperti lokasi, padat penduduk, banyaknya penunggang, daerah perkembang, pesaing, tempat strategik. Dengan memperhatikan hal tersebut kita dapat memilih lokasi yang sesuai dan strategik untuk bengkel kita nanti.Manajemen pengurusan bengkel peralatan menjadi salah satu faktor penunjang bengkel (image: simpleaja.com)

 2. Perkhidmatan Kita juga perlu memikirkan tentang perkhidmatan yang harus kita berikan kepada pelanggan kita. Perkhidmatan itu dapat berupa jasa yang akan kita berikan, kualiti kerja, penyediaan sparepart, kelengkapan alat kerja, kemudahan untuk pelanggan (ruang tunggu yang nyaman, serta hal lain).Peluang Bisnis Dengan perkhidmatan yang bagus terhadap konsumen diharapkan pelanggan akan selesa dengan perkhidmatan bengkel kita.

Dengan begitu pelanggan juga akan perkhidmatan yang bagus pelanggan akan lebih tertarik pada bengkel kita berbanding dengan pesaing kita. 3. Penyelenggaraan Pasti kita akan bertanya-tanya kenapa ada penyelenggaraan? Nah pemeliharan yang dimaksudkan adalah pemeliharaan terhadap semua kemudahan yang kita punya yang mana kita gunakan untuk membantu dalam semua aktiviti kerja sehingga prestasi kita akan maksimum.

 Kerana dengan alat yang bekerja baik maka kita juga akan bekerja secara maksimum. Dengan penyelenggaraan juga akan membuat alat yang kita gunakan bertahan lama, sehingga kita tak perlu mengeluarkan kos tambahan untuk membeli alat yang baru. Tidak syak lagi kita harus mempunyai sebuah pengurusan yang baik dan lebih sempurna bila kita mempunyai usaha yang punya laporan modal, pemasukan serta pengeluaran kerana dengan itu akan mengetahui bagaimana hasil kerja kita.cara membuat facebook

 Dengan catatan itu juga diharapkan juga dapat mengetahui apa saja kelebihan serta kekurangan pada bengkel kita juga dapat berfungsi sebagai memudahkan kita untuk mengatasi keadaan yang ada pada usaha kita. Demikianlah pendedahan mengenai pengurusan bengkel , semoga bermanfaat bagi kita semua. Terima kasih telah membaca artikel kami, sampai jumpa pada artikel yang lain.